Saturday, January 2, 2016

harapan

Bismillahirrahmanirrahim..

It's already entering 2016.. ohh time. I would say my 2015 was a year full of ups and downs, surprises, struggles and lessons.

Penutupnya yang buat aku kembali muhasabah dengan segala tindakan dan peristiwa hidup yang berlaku sepanjang tahun. Alhamdulillah syukur dengan segala aturan Allah.  Kita belajar dari kesalahan diri dan manusia sekeliling. Dan bawa sebagai pelajaran hidup untuk mengemudi kehidupan yang masih berbaki.

Kadang-kadang pelik dan amaze juga pada makhluk yang namanya insan ini. (haa.. sebenarnya pelik pada diri sendiri!). Dia mampu tersenyum walau kadang penuh gejolak dijiwa. Adakalanya menangis. Bukan kerana lemah, tapi terasa diri disuntik semangat dan kekuatan baru. Dan kadang-kalanya hanya berdiam, bukan mengiyakan keadaan tapi merasa yang kata-kata itu sudah tidak membawa apa-apa makna. Kematangan dalam me-respond sesuatu keadaan barangkali. Huh. *positive dengan diri sendiri.

Tahun 2016 diharap menjadikan diri ini lebih baik dari sebelumnya, berjaya untuk mencapai segala cita-cita yang telah dipasakkan dan dilindungi Allah dari perkara yang sia-sia.

Ya, satu perkara yang aku lihat membawa manusia untuk masih bersabar diposisinya adalah harapan. Harapan kerana percaya Allah tidak akan mensia-siakan usaha dan doanya saban hari.


No comments: