Friday, November 19, 2010

Vincci: Guna kulit bab-1?

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualikum & salam sejahtera buat semua,

Sekadar untuk berkongsi cerita dengan kawan2 yang sudi melawat blog ni. Hari Raya Haji baru-baru ni, sempat saya ber-ym dengan seorang sahabat di Warsaw, Poland. Cerita tentang macam mana sambutan kat sana.ohh.. mereka sambut sehari awal dari orang kat Malaysia la! katanya, ramai yang berebut-rebut nak buat korban kat sana lagi2 saudara2 baru (mualaf) di sana..

Dalam chitchat yang singkat tu, sempatlah kami berborak-borak lepaskan rindu (huhu..). Sempat dia cerita kisah belt kulit yang dia beli kat Vincci, Malaysia. Bawa baliklah kat Poland, ingat nak berbangga dan bergayalah dengan barangan yang dibeli di Malaysia. tuptup kawan dia cakap, "eh, tu kulit dia macam kulit bab-1 la" (untuk siapa yang tak faham, bab-1 tu kebiasaan yang saya gunakan untuk bercakap tentang binatang bernama khinzir)

Sebabnya, dia nampak kat belt tu ada 3 titik yang banyak macam ni..

whoaa!!!
terkejut juga sebab selalu je usha kasut kat sana.hu~~

google..

Untuk sesiapa yang tak tahu cara nak kenal pasti barangan dari kulit bab-1 ni, caranya:
1.Struktur kulit dia sangat berbeza dari binatang lain. So memang senang nak cam. Cuba tengok betol betol. Kalau kulit bab-1 ni, ada 3 titik dalam satu kelompok titik titik. Kalau dah nampak 3 titik ni, berhati-hati jangan beli!
page 2 Cara Mengenal Barangan Kulit Babi!
2. Harga barangan dari kulit ini jauh lagi murah.
3. Selalunya, kulit ni digunakan sebagai lining. Contohnya, dalam kasut. Sebab kulit bab-1 ni lembut.







4.Kulit ni banyak digunakan untuk buat kasut budak, perempuan dan jugak sandal lelaki. Beg jarang jarang. Tapi hati hati lah jugak masa beli tu.

Bukan nak kata tak boleh da beli barang2 dari Vincci lagi, tapi lepas ni kita kena pandai2 pilih lah. lagi2 barang2 yang diperbuat daripada kulit . tak kesahlah Vincci ke, Hush Puppies ke, Timberland ke, Puma ke, Harley Davidson ke etc..tapi tak mustahil untuk brand yang sama produce barang2 dia dari sumber yang sama bukan? makanya, kena lebih berhati-hati lepas ni. (sambil check handbag dan cover hp)


kalau penjual2 non-muslim tu beretika dan ada rasa hormat dekat orang2 Islam, mungkin mereka akan buat labeling macam ni:




tapi kalau mereka jenis tak kesah/ saja je nak pekena umat Islam yang tak tahu atau terlupa nak check kan haru je..huh~~

Thanks Syaza sebab bagitau. kesian kau.fuhh..lama kut nak siapkan entry ni. dengan internet slow yang melambatkan proses upload gambar (nak bagi teruja sikit) tambah lagi dengan kilat,petir yang menyambar laptop ni sampai terpadam (nasib baik tak terbakar!). Alhamdulillah.. semoga bermanfaat!

Best regards,

2 comments:

Anonymous said...

hopefully semua org bley xtra carefull pasni..
jgn trust sembarangan kot :(

nay. said...

ai ai capten!i know it was u miss syaza :)