Saturday, November 13, 2010

End of Sem 1

Bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah..selamat sampai di rumah..
alhamdulillah..habis juga final exam..
alhamdulillah..sayonara untuk semester 1!!!
welcome to 1 month semester vacation ;)

Bila merenung balik apa yang dah dibuat semasa exam,  saya tahu saya  banyak main2 sem ini. walau rakan2 sekeliling anggap itu adalah satu kenyataan palsu, hakikatnya saya seorang saja yang tahu. Orang yang mahu Berjaya itu usahanya semakin hari semakin tinggi, bukannya makin pudar dan hambar.

Angan-angan Mat Jenin.. sering saja bercita-cita tinggi melangit. effortnya hanya sekulat kuman.
mahukan kereta besar, rumah besar, segala-galanya besar, tapi hanya duduk saja di rumah tanpa sebarang pekerjaan. Yakinkah boleh dapat semua tu?

Mahu jadi pelajar cemerlang, dean's list every sem tapi selalu saja kerja tak semenggah. Buat tak sehabis baik. Kadang-kadang effortnya tinggi, tapi lupa pada Tuhan yang memutuskan segala keputusan, sedikit sekali untuk berdoa. sedikit sekali untuk mengingatinya dikala lapang Jarang sekali menghadapNya tepat pada waktu.

benarlah kata seorang hebat,
"sekali kita bagi peluang untuk syaitan melekakan kita maka mudahlah bagi mereka untuk menjalankan tipu daya mereka kepada kita pada hari-hari berikutnya.."

Dan bila syaitan dah mula berkampung dalam diri kita, masa itulah sifat-sifat mazmumah mengatasi mahmudah. Hati sering saja berkecamuk, berserabut, rasa kosong tak tahu kenapa.Amal semakin berkurang, sifat malas menjadi-jadi. nafsu makan meninggi.ohh..

Penyesalan saja tanpa usaha yang padu untuk berubah amatlah sia-sia belaka..duhai hati..makin lalai dan malas engkau sekarang..

Berharap sangat dapat gunakan cuti sebulan ni sebaik yang mungkin.Bukan semua orang dapat cuti lama macam ni. Budak medicine yang belajar 5 tahun tu pun cuti end block diaorang seminggu je. Makanya, hargailah nikmat bercuti ini rakan-rakan.Selamat Bercuti, jaga diri baik-baik!







Best regards,

3 comments:

Anonymous said...

now i know kenapa those pictures were needed so much by u~
upload blog ghupenye... hihi
blog aq xtau bile akan diupdate.
but soon... think so :P

-amalina johari-
p/s: aq mlas nk sign in google acc. hehe

sumaiyah summer said...

pergh. sungguhla, hanya tinggal jejaka melayu terakhir dalam nih. hihi

nay. said...

to ama: gambar tu aku amek sbb aku tak mampu la nk beli package yg dia jual hr tu.hanya mampu scan n copy.huhu..

to sumaiyah:yup, laki memang dah makin pupus =(