Friday, April 2, 2010

untitled...

“ Ingat lima perkara sebelum lima perkara. Sihat sebelum sakit. Muda sebelum tua. Kaya sebelum miskin. Lapang sebelum sempit. Hidup sebelum mati…”

Mungkin ramai yg dah biasa dengar dengan lirik ni. Demi masa nyanyian Raihan.

Disebalik rangkap itu, Rasulullah saw menyuruh kita gunakan masa sebaik-baiknya sebab masa itu amat2 lah penting.

Cuba lihat video ini…memang mengerikan





Seorang lelaki yang sedang mengisi minyak keretanya maut apabila dilanggar sebuah kereta yang terbabas akibat satu kemalangan di sebuah stesen minyak di Jalan Cheras, Taman Midah dekat sini Ahad malam. ...
Ngeri x? Ngeri x?

Tapi itulah hakikatnya..

Ajal maut itu ditangan Allah. Kita sama sekali pun tak tahu bila kita akan mati, dekat mana, bagaimana

Husnul khatimah, mati dlm keadaan beriman

Atau

Su ul khatimah, buruk dan penuh dgn dosa?? Nauzubillahi min zalik..

Rata2 kita semua tahu hakikat ini, tapi selalu saja kita alpa dan ambil ringan. Kadang2 benda2 penting dan wajib mcm solat tu pun kita saja lps pandang. Lagi2 org muda2 mcm aku yg berfikir kematian tu hanya utk org yg dah tua.

Ni ambil contoh terdekatlah. Kadang2 tu lps maghrib, lagi 10 ke 15 minit nak isya’ tu aku dah ngantuk. Dasyatkan2. Niat dihati nak lelaplah 5, 10 minit sebelum isya’ tapi selalu je terbabas. Bangun2 je da kul 10. Bangun2 je da pukul 4,5 pagi. Kalau ditakdirkan nyawa aku dicabut satu jam lps azan. Nauzubillah. Tak tahu apa aku nak jwb dkt kubur nanti.

Kalau ngantuk sgt, al-quran pun baca tersengguk-sengguk, boleh je kita nk tido tp mintalah roommate yg baik hati atau adik2 kejutkan time azan. Kalau tak de org sekitar, aku selalu bangun jalan2, buat crossword puzzle ke, kira2 ke..apa2 jelah yg boleh kawal mata aku dari tertidurrrrr..

Ni weakness aku. Waktu malam. Aku cuba atasinya. Kita kenal diri kita, kita tau yg mana kurang sana-sini. Jadi kena usaha & fikir lah cara nak cover dia.. aja-aja fightee!!

To live well or live hell, u choose –hlovate

Time..

Is like a drug that can heal u or a poison that kills.

“ Demi masa sesungguhnya manusia itu berada dlm kerugian, kecuali mereka yg beramal soleh, berpesan-pesan kepada kebenaran & berpesan-pesan kepada kesabaran.” ( Al- ‘Asr : 1-3 )

 
 
p/s: thanks to naza coz kasi tgok video ni.

No comments: