Saturday, January 12, 2013

mudah dengan-Nya

bismillah..

sesuatu yang kita tidak biasa dengannya memang mulanya akan jadi kekok. tapi bila kita dah biasa insyaAllah kita akan get used to it. mudah.

mudah.
kadang-kadang (dan selalu juga) kita mudah mengeluarkan kata-kata tapi kurang melakukan apa yang dikatakan.

"cakap memang mudah, buat tengok."
"cakap memang senang, cuba kena kat batang hidung sendiri."

haa.. amek kaw!

pernah baru-baru ni saat tengah genting menghadap exam yang tinggal lagi satu dua paper untuk dihabiskan, Allah uji  bila kata-kata sendiri hampir saja memakan diri, meluluhkan hati hingga berkecai sepai! tapi alhamdulillah..satu ujian/musibah itu sebenarnya membawa kepada muhasabah :)

teringat kata-kata Ustaz Hasrizal sewaktu membaca blog dia tadi,
"Musibah-musibah itu walaupun hakikatnya musibah, ia hadir sebagai kurniaan"
credit
kata seorang penceramah ni (tak ingat); sabar itu mudah kalau dilatih dari awal. dari sekecil-kecil melayan anak kecil, atau lagi penting, menggegas dan menggagahkan diri untuk solat awal waktu saat kerja menimbun atas meja atau mendengar masalah rakan sewaktu diri pun dalam keadan depressed dengan masalah sendiri.. bila ujian besar melanda diri InsyaAllah diri telah bersedia mengahadapinya hasil daripada latihan terhadap ujian yang 'kecil-kecil' ini.

dan sememangnya semua benda akan menjadi mudah dan dihadapi dengan mudah kalau kita think positive dan sandarkan ia pada Allah.. Subhanallah..

mudah bukan?ayuh latih!


p.s: Alhamdulillah.. dipermudahkan untuk mengupdate blog setelah berkurun lamanya ditinggal sepi :)



No comments: