Saturday, June 11, 2011

last speech

Bismillahirrahmanirrahim..

aku percaya yang dalam hidup ni
Allah tak pernah abaikan kita satu saat pun
tapi kadang-kadang kita yang sendiri abaikan diri kita
kita yang biarkan setiap nikmat nafas dan saat yang Allah berikan kat kita di dunia ni dengan sia-sia
sebab kita rasa kita byk masa lagi
sebab kita ingat umur kita masih muda. mungkin.
baru 20. belum cecah 21 lagi.
aku la tu.
kadang-kadang geram dengan diri sendiri
selalu kalau ada masa lapang habis gitu je. tido.
lagi-lagi time time short sem yang agak lengang ni.
orang kata benda tu normal
tapi aku tetap rasa tu sia-sia
banyak lagi benda yang boleh dibuat
banyak lagi benda yang tak terbuat
kecualilah kalau tu tidur waktu malam. harus kut. zalim diri sendiri namanya kalau tak buat.
atau tidur before zohor ke.sunat.hmm..
pagi tadi aku bukak video ni kat youtube
tengok seorang yang amat inspire aku sejak aku tahu kewujudan dia hujung tahun lepas.
dia quote satu pepatah arab ni yang mungkin ramai dah pernah dengar, yang lebih kurang bunyinya,


Air yang tidak mengalir (statik) akan merosakkan air tersebut.
Pemuda yang banyak masa kosong (tanpa digunakan dengan bermanfaat) akan dibunuh oleh masa kosong itu sendiri.

appreciate masa sihat kita sebelum sakit
appreciate masa muda kita sebelum tua
appreciate masa kaya kita sebelum miskin
appreciate masa lapang kita sebelum sempit
appreciate masa hidup kita sebelum mati


dan mengingati mati tu aku pikir salah satu cara untuk kita muhasabah balik diri kita yang selalu lupa
dan video 8 minit bawah ni yang selalu aku ulang tayang
untuk ambil ibrah dan semangat darinya
walaupun jasadnya telah tiada
mungkin boleh memberi peringatan kepada kita tentang hakikat kehidupan kita yang singkat di dunia ini
insyaAllah dengan izinNya.





moga air mata dapat melembutkan hati yang gersang ini
Al- fatehah buat allahyarham..

p/s: credit to syahir yang telah menunjukkan aku video ni tahun lepas.


Best regards,

No comments: